29-04-2015

Årets salgsleder er fra NN Markedsdata

Rikke Røjgaard, salgschef i NN Markedsdata, modtog prisen som årets salgsleder, da Business Danmark og Mercuri International i fredags uddelte prisen ’Sales Excellence 2014’.

 På bare tre år har NN Markedsdata vendt underskud til millionoverskud i et marked, hvor konkurrencen er benhård, og hvor de færreste formår at tjene penge.

NN Markedsdatas turnaround er blevet bemærket, og i fredags modtog 37-årige Rikke Røjgaard, prisen som årets salgsleder, da Business Danmark og Mercuri International uddelte prisen ’Sales Excellence 2014’.

En vedholdende og stærk leder
I indstillingen af Rikke Røjgaard fremgår det blandt andet, at ”hun er en vedholdende og stærk leder, en dygtig og resultatorienteret salgschef med en strategisk tankegang, som kun er få forundt. Hun har et stort overblik og formår at skabe ro og sparring i sit team.”

Og NN Markedsdatas direktør, Ivan Jæger Christiansen, uddyber indstillingen.

 - Vi har ikke været begunstiget af hverken konjunkturer eller strukturer. Vi er faktisk i et faldende marked, hvor flere af konkurrenterne har det rigtig svært. Alligevel har Rikke formået at vækste salget – blandt andet ved at gøre det tydeligt for kunderne, hvilken værdi data kan tilføre forretningen, siger han.

Rikke_lille

Succes med fire mål
Hovedpersonen selv var ganske ydmyg om sin egen præstation, da hun modtog prisen foran 100 mennesker til Business Danmarks landsrådsmøde. 

- Det, vi har gjort, er bund og grund ganske simpelt – vi har sat tydelige mål for salget og for os selv, og så er vi gået massivt efter målene med alt, hvad vi har og i alt, hvad vi gør, siger Rikke Røjgaard, der leder et team på 10 sælgere.  

Da Rikke Røjgaard tiltrådte sin stilling som salgschef efter De Gule Siders konkurs, satte hun fire målepunkter op. Markedspresset skulle øges med 300 procent. NN Markedsdata skulle gå fra at være blandt de 10 procent dårligste i Mercuri Internationals årlige benchmark til at være blandt de 10 procent bedste. Prioriteringen af salgsindsatserne skulle styrkes sammen med medarbejderinitiativet.

 - Jeg kan med en vis stolthed i stemmen sige, at vi ved årsskiftet kunne sætte flueben i alle fire mål, siger Rikke Røjgaard.

 Rikke Røjgaard er uddannet HD i marketing fra Aarhus Universitet og har igennem 13 år været ansat i NN Markedata. Hun var nomineret til titlen som årets salgsleder sammen med fire andre salgsledere fra dansk erhvervsliv.

Se omtalen på businessdanmark.dk