02-11-2015

Vi vil stadigvæk helst selv vælge agurken, inden den kommer ned i indkøbskurven.

Handel med dagligvarer på nettet har fortsat svært ved at blive en god forretning for butikkerne, viser vores nye brancheanalyse. 

Selvom handlen med dagligvarer på nettet fortsat fylder mere i den samlede nethandel, så er det fortsat svært for online dagligvarebutikkerne at lave overskud. 

nethandel

 

De 25 virksomheder, der i regnskabsåret 2012 beskæftigede sig med detailhandel med dagligvarer på nettet, havde et gennemsnitligt underskud på -298.000 kroner før skat.
Året efter var underskuddet vendt til et overskud på 248.000 kroner før skat, men fremgangen blev kortvarigt for branchen, viser analysen. 

De seneste regnskabstal fra 2014 afslører, at online dagligvarebutikkernes gennemsnitlige resultat før skat blev et underskud på -635.000 kroner. 

- For et år siden pegede tallene i den rigtige retning og gav grund til optimisme. De seneste tal afslører dog, at det store gennembrud for dagligvarer på nettet udebliver, og at det kommer til at tage længere tid for butikkerne at generere overskud, siger Ivan Jæger Christiansen, direktør i NN Markedsdata. 

Mange underskudsforretninger
Mere end halvdelen af de virksomheder, der beskæftiger sig med detailhandel med dagligvarer på nettet, giver underskud, hvilket bør give anledning til bekymring i branchen, mener Ivan Jæger Christiansen. 

- Det er en usædvanlig høj andel af virksomheder, der giver underskud i en branche, hvor markedet bliver mere og mere gunstigt. Virksomhederne burde i højere grad have fundet fodfæste i markedet, siger Ivan Jæger Christiansen. 

Aarstiderne klarer sig bedst
Nemlig.Com A/S giver branchens største underskud med et resultat før skat på -40,3 millioner kroner, mens Aarstiderne A/S giver det største overskud med et resultat før skat på 28,4 millioner kroner. 

- Det er bemærkelsesværdigt, at det er det klassiske onlinesupermarkeder som Nemlig.Com, Peter Justesen Company og Osuma.dk, der giver de største underskud, mens Aarstiderne og Skagenfood med deres færdige madkoncepter på abonnement er nogle af dem, der genererer de største overskud, siger Ivan Jæger Christiansen. 

Vores analyse bygger på regnskabstal for de seneste tre år for de virksomheder, der beskæftiger sig med detailhandel med dagligvarer på nettet.  

Yderligere oplysninger
Ivan Jæger Christiansen, direktør i NN Markedsdata, tlf.: 23 83 63 22.